Якою буде податкова реформа - поки не знають ні чиновники в уряді Арсенія Яценюка, ні експерти, ні сам бізнес. Є лише загальне бачення: зміни повинні бути такими, щоб через рік не довелося знову переглядати систему, а дати можливість працювати в стабільному законодавчому полі. У пріоритеті - скорочення кількості податків, спрощення адміністрування, вирівнювання податкового тиску і зниження навантаження на фонд оплати праці.
Якою буде податкова реформа - поки не знають ні чиновники в уряді Арсенія Яценюка, ні експерти, ні сам бізнес. Є лише загальне бачення: зміни повинні бути такими, щоб через рік не довелося знову переглядати систему, а дати можливість працювати в стабільному законодавчому полі. У пріоритеті - скорочення кількості податків, спрощення адміністрування, вирівнювання податкового тиску і зниження навантаження на фонд оплати праці.
Зміни до податкового законодавства, прийняті за кілька днів до Нового року в авральному режимі, навряд чи можна назвати реформою. Формальне зниження кількості податків та зборів, збільшення податкового навантаження - далеко не ті новації, яких чекали і продовжують чекати суспільство і бізнес.
Тоді у новопризначеного міністра фінансів Наталії Яресько не було часу переписувати запропоновані командою міністерства норми, на основі яких був зверстаний проект держбюджету-2015. Хоча у Мінфіна протягом року була можливість без поспіху напрацювати якісні пропозиції, які спрощують життя бізнесу і зберігають бюджетний баланс.
Але ж процес виявився більш формальним. Бізнес і експерти поговорили, чиновники їх послухали, а законопроекти подали свої.
"Вибір був зроблений волюнтаристський, - згадує віце-президент Американської торговельної палати Тарас Качка. - У результаті різкі рухи, які викликали спротив у бізнесу, пізніше були відкориговані, наприклад, норми щодо електронного адміністрування. Навіть зараз є необхідність вносити технічні правки".
"Були чотири групи при Мінекономрозвитку і 11 - при Мінфіні. За фактом - наробки не були враховані", - додав експерт групи "Податкова реформа" Ілля Несходовский.
Тому зараз, упевнений Тарас Качка, слід не "відремонтувати проблеми", а переосмислити податкову політику в країні.
Що є
31 березня ц. р. відбулося перше засідання робочої групи по податковій реформі Національної ради з реформ при Президентові. Дану групу очолила міністр фінансів Наталя Яресько. У Мінфіні податковий напрямок курує заступник міністра Олена Макеєва, яка відповідає за дохідну частину бюджету.
За півтора місяця роботи були створені робочі групи, запущені комунікаційні платформи:
- індустріальна, де бізнес ділиться своїми проблемами:
- відкрита, на якій обговорюються конкретні бачення та концепції реформи.
Планувалося, коли платформи закінчать роботу, тоді і викристалізується бачення. Поки про свої проблеми змогли поговорити представники рітейлу і аграрії.
За даними Мінфіну, до 29 травня подібні зустрічі планується провести з учасниками готельно-ресторанного, тютюнового, лікеро-горілчаного ринку, IT-бізнесу та гірничо-металургійного комплексу.
Поки що зрозуміло одне - конкретних напрацювань немає. Все ще триває збір інформації, світових практик, напрацювань бізнес-асоціацій та експертного середовища.
"Йде заслуховування всіх сторін і дуже широке", - зазначила виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації Ганна Дерев'янко.
Співрозмовник РБК-Україна в Мінфіні сказав, що в липні має стартувати зведення прийнятних моделей в законопроекти. У вересні документ буде представлений парламенту.
Наталія Яресько раніше говорила, що це буде така реформа, яка б надихнула бізнес платити податки, інвесторів - вкладати гроші в Україну, а громадян - довіряти уряду, парламентаріїв і державі.
"Наскільки реалістичний план - видати все за кілька місяців? Напевно, реалістичний, але за умови, якщо почати його писати вже зараз, - вважає Ганна Дерев'янко. - Все, що завгодно можна написати, але якщо ми хочемо реальної реформи, то треба вже сідати і писати, і паралельно слухати. Світові успішні практики давно всім відомі, винаходити велосипед не потрібно".
Поки точно сказати, що на думці у Мінфіна неможливо, зазначив Ілля Несходовский. Але насторожують тенденції - чиновники почали діставати з архіву норми, які не пройшли в грудні. Зокрема, мова йде про введення "нульового" декларування та запровадження непрямих методів оцінки доходів громадян.
"Ми не проти, але механізми вимагають доопрацювання, наприклад, не прийнятна ідея внесення грошей на рахунок у банк, а за можливість їх зняти, треба платити податок. Викликають питання і повноваження податківців", - сказав Несходовский.
Чиновники міністерства хоч і загальними фразами, але описують податкові зміни як такі, що дозволять легко адмініструвати бюджетоутворюючі податки, в тому числі, шляхом електронізації всіх сервісів. Також хочуть скоротити кількість податків і знизити навантаження на фонд оплати праці.
"Всі бізнес-асоціації були згодні з тим, що процентні ставки наших податків не є тягарем, крім, можливо ЄСВ, а сама система адміністрування, складність, звітність, що потрібно більше електронної процедури і менше паперу. Питання не завжди в ставках, але у кількості податків", - заявила Наталія Яресько, представляючи на минулому тижні нового голову Державної фіскальної служби Романа Насирова.
У той же час, за даними РБК-Україна, у МВФ є своє бачення податкової реформи. Суть своїх рекомендацій фонд виклав у звіті. Крім ЄСВ, експерти Фонду пропонують уряду звернути увагу на розширення бази оподаткування за рахунок багатих громадян, необхідність переведення аграріїв на загальну систему сплати податків та посилення контролю за виведенням капіталів за кордон. Найближчим часом очікується робота 3 спеціалізованих місій від МВФ - з податку на прибуток, ЄСВ та малого бізнесу. До червня вони повинні підготувати свої пропозиції.
Пропозиції бізнес-асоціацій
Опитування членів ЄБА показало, що оптимальна кількість податків і обов'язкових зборів становить 4-6:
- податок на прибуток;
- ПДВ;
- податок на доходи фізосіб і ЄСВ (але в перспективі це має бути один податок);
- акцизний податок;
- рентні платежі.
За умови скорочення кількості податків, компанії готові платити їх і за більш високими, але стабільними і прогнозованими ставками. Серед пропозицій ставок - по 15% прибуток і ПДФО, по 20% - ПДВ та ЄСВ, акцизи і ренти - питання дискусії з бізнесом.
"Чим менше ставка, тим, звичайно, краще. Але, з іншого боку, зниження ставок не так актуально, як адміністрування і рівний підхід до всіх", - пояснила Ганна Дерев'янко.
Запровадження електронних сервісів, скорочення звітів - ось що хвилює бізнес. Хоча, припускає вона, швидко электронізувати всі процеси не вдасться. Якщо в компаніях ці процеси займають не один місяць, то в масштабах ДФС - не менше року.
"Поки буде налагоджуватися ця можливість, то необхідно навчити персонал працювати як сервісне бюро, а то вони досі в "совку залишилися", тобто потрібно міняти все - від манери спілкування до можливості допомогти", - сказала Дерев'янко.
У самому Мінфіні поки самі не знають, коли зможуть запустити електронні сервіси. При міністрі доходів і зборів Олександрі Клименку вдалося запустити електронний кабінет платника, але чиновники стверджують, що він практично неробочий.
Ілля Несходовский також зазначив, що сервіс працює умовно. Наприклад, довідку про суму сплачених податків або податкової заборгованості отримати неможливо.
Тому в Мінфіні розглядають варіант залучення консультантів та грантів на проведення роботи з електронними сервісами, зокрема, мають намір залучити кошти в рамках програми грантів британського уряду UK-UA.
"Повинні бути фахівці, які зможуть займатися тільки цим, і тоді ми зможемо зрозуміти, що на електронний кабінет нам потрібно стільки-то грошей", - сказало джерело РБК-Україна в Мінфіні.
Такий варіант, за його даними, вже погоджено з міністром Наталією Яресько.
Серед пропозицій від Американської торгової палати є і скасування ПДВ. Відсутність податку в системі - чисто американська модель, в країнах ЄС він присутній. Але в АТП вважають, що ПДВ в ЄС не є супераргументом - через 7-8 років можна до нього повернутися.
Але, якщо його і залишати, то ставка ПДВ, податку на прибуток та ПДФО повинна бути єдиною. Це спростить правила нарахування. Єдині ставки для бюджетоутворюючих податків - практика, застосована в Словаччині. Цій ідеї дотримується один з радників Яресько - Іван Міклош, екс-міністр фінансів цієї країни.
У розумінні представників американського бізнесу, Україна повинна відмовитися від податкових пільг для окремих видів діяльності, галузей.
Однак, Тарас Качка нагадав, що з 1 липня набуває чинності закон про держпідтримку суб'єктів господарювання, норми якого, серед іншого, розглядають підтримку у вигляді надання податкових преференцій. І тут уряду необхідно врахувати ці норми при доопрацюванні змін у Податковий кодекс або внести зміни в зазначений вище закон.
Також в АТП вважають за необхідне збереження спрощеної системи для певних видів бізнесу. При цьому до Податкового кодексу повинні бути "зашиті" запобіжники, які не дозволять використовувати її для ухилення від сплати податків.
"Зниження податкових ставок не означає, що через півроку стане все добре і з'явиться більше робочих місць. Завдання не в тому, щоб домогтися ефекту тут і зараз, а в тому, щоб не довелося повертатися до цього питання через рік. Система повинна працювати і через 10 років", - упевнений Качка.
В ЄБА, наприклад, пропонують прийняти мораторій на п'ять років на внесення змін до Податкового кодексу.
Пропозиції експертів
Громадські організації в більшості пропонують більш радикальний перегляд податкової системи.
В питанні оподаткування прибутку РПР і "Нова країна" пропонують використовувати естонський досвід, обкладаючи податком тільки розподілений прибуток. За версією РПР, ставка може становити 10-18%, але мінімальний платіж має становити 1-1,8% від вартості основного капіталу, у "Нової країни" - 10%.
"Норми щодо трансфертного ціноутворення не працюють, вигідно виводити гроші з країни, а в даному випадку весь прибуток буде йти на власні потреби, на розвиток, переоснащення, тільки прибуток, що перерозподіляється, буде оподатковуватися", - сказав координатор проектної групи Податковий кодекс "Нової країни" Тарас Козак.
У Мінфіні РБК-Україна пояснюють, що з приводу цієї моделі багато скепсису: "Дивіденди можна мінімізувати, виводити у відсотки, роялті. У будь-якому випадку все потрібно рахувати".
В інших податках у експертів різні пропозиції.
"Нова країна" пропонує зберегти ставку ПДВ на рівні 20%, а мінімальний платіж не повинен бути менше 2% від обороту. Експерти впевнені, що цей податок варто розглядати тільки в сукупності з мінімальним ПДВ-збором - "білий" платник його дію на собі не відчує, а оптимізатори і "податкові ями" зобов'язані будуть сплатити цей мінімум.
"Іншим способом побороти ями, крім як зробити економічно невигідними, неможливо", - вважає Козак.
Радикальний підхід у них і до оподаткування доходів і до фонду оплати праці. Замість ЄСВ запроваджується соціальний податок. Фіксована сума платежу - 41% від мінімальної зарплати. Зараз це близько 500 грн. ПДФО - знизити до 10%.
При таких моделях в заниженні зарплати, наявності тіньового доходу немає сенсу. Податок низький, тому ризики його несплати вище. "60-70% навантаження на фонд оплати праці. Це дуже багато, вигідніше мінімізувати. Те, що пропонує держава знизити на 3-5%, це не допоможе", - пояснив Тарас Козак.
РПР пропонує ставку ЄСВ знизити до 18% і підвищити відповідальність за ухилення від сплати. ПДФО - 15% без диференціації. Компенсатором стане детінізація та податок на нерухомість, а в подальшому ЄСВ і ПДФО повинні стати єдиним платежем.
При цьому, в їх реформі Пенсійний фонд повинен злитися з бюджетом. Всі пенсії і соціальні виплати повинні здійснюватися з бюджету.
Є свій варіант реформи ЄСВ і у члена парламентського комітету з питань податкової та митної політики Андрія Журжія. Всі останні ініціативи, ухвалені в парламенті з цього податку, за винятком деяких коригувань, - його ініціативи. Нинішня реформа передбачає повне скасування ЄСВ і військового збору, об'єднання податків на зарплату і зниження навантаження до 20% в 2018 році.
Зазначимо, що глава ДФС Роман Насиров в інтерв'ю РБК-Україна говорив, що хоче знизити ЄСВ до 20% з 1 липня, а ставку ПДФО залишити єдину для всіх зарплат - 15%.
Реформа системи адміністрування за версією Асоціації податкових радників, крім електроніки, передбачає введення персональної відповідальності службовців ДФС і правоохоронних органів, заборону на відкриття кримінальних проваджень до узгодження податкових зобов'язань. В плані податкового контролю, зокрема, скасування фактичних та камеральних перевірок, зустрічних звірок; ліквідація податкової міліції та департаментів МВС і СБУ, які займаються розслідуванням економічних злочинів.
На їх місці пропонується створити окремий підрозділ при Мінфіні або Мін'юсті - Фінансову гвардію.
За створення фінансової гвардії і Тарас Козак. Цей підрозділ міг би займатися реальним пошуком лже-підприємств, "сервісних" контор, а не займатися знищенням бізнесу. Сервісна частина податкової служби повинна підкорятися Мінекономрозвитку.
Моделювання ренти
Експерти і бізнес асоціації вважають, що ставки ренти повинні узгоджуватися з бізнесом, тому конкретних пропозицій особливо не напрацьовують. Але МВФ запропонував на вибір шість моделей, що працюють у світі (див. документ).
Наприклад, знизити ренту, але ввести додаткову ставку з податку на прибуток. Ставка може коливатися в межах 35-53%. Або зробити навпаки: при високій ренті ставка прибутку зробити нижчою.
Мінфін ще не визначився, оскільки всі моделі необхідно прораховувати. Але варіант з підвищеною ставкою податку на прибуток в Україні може не пройти - бізнес буде мінімізувати її.
Пропозиції по ренті, як неодноразово говорила міністр фінансів, повинні бути готові до липня.
"Міністерство фінансів створило робочу групу, в яку увійшли представники уряду, парламентських фракцій і бізнесу. Ми працюємо над тим, щоб максимально ретельно проаналізувати економічний ефект для бізнесу і для держави від використання кожної з запропонованих МВФ податкових моделей оподаткування рентним платежем, - розповіла Олена Макеєва. - Крім того, МВФ надав нам відповідну симуляційну програму. У цій програмі, на підставі даних, отриманих від компаній галузі, ми проводимо необхідні розрахунки. Альтернативні розрахунки робить і сам бізнес. Ми знаходимося в процесі активного пошуку ефективного рішення".
На новій податковій базі Мінфін планує розраховувати проект держбюджету-2016. У відомстві впевнені, що податкова реформа не повинна передбачати дефіциту.
Тому, за словами Ілля Несходовського, в уряді і бояться зниження ставок. Мовляв, це призведе до падіння прибутків. Але в даному випадку необхідно переглядати у бік зменшення і витрати. А поки що вони тільки зростають - порівняно з 2014 роком.