В січні поточного року Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА) опитала 75 фінансових директорів, бухгалтерів та фінансистів своїх компаній з сектора великого та середнього бізнесу щодо їх вражень від змін до Податкового кодексу (закон №71-VIII від 28 грудня 2014 року).
В січні поточного року Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА) опитала 75 фінансових директорів, бухгалтерів та фінансистів своїх компаній з сектора великого та середнього бізнесу щодо їх вражень від змін до Податкового кодексу (закон №71-VIII від 28 грудня 2014 року).
Результат опитування: 62% експертів негативно сприйняли нововведення. І лише 14% позитивно оцінили сам факт намірів та спроб влади навести лад у податковій системі.
Питання, які задавала ЄБА своїм членам:
- як ви в цілому оцінюєте реформу;
- чи зменшить реформа податкове навантаження;
- як ви ставитесь до ключових нововведень: задекларованого зменшення кількості податків, нових правил розрахунку податку на прибуток, реформування єдиного податку, ПДФО та ЄСВ, а також податків на комерційну нерухомість, транспорт тощо.
Переважна більшість респондентів вважає, що "реформа призведе до посилення тиску на легальний бізнес".
Один з опитуваних сказав: "Такі глобальні зміни в податковому законодавстві, що торкнулися усіх податків, не можуть прийматися за декілька днів до початку нового року. Компанії опинилися в ситуації, коли неможливо спрогнозувати вплив змін в податковій сфері на свою діяльність. Якість прийнятих змін дуже низька. Іноземним інвесторам неможливо надати детальні відповіді стосовно застосування численних норм Податкового кодексу".
Ще один респондент зазначив, що "пропоновані заходи, по суті, не є реформами, які повинні змінити систему суспільно-економічних відносин в державі, а є лише "косметичними діями" без системних змін".
Конкретні реакції на конкретні питання були наступними:
Скорочення кількості податків та зборів (з 22 до 11). 61% респондентів не вважають, що це реально зменшить фіскальне навантаження, адже, фактично, відбулося не зменшення, а групування деяких податків. "Головне - не кількість податків, а база оподаткування. Перегрупування/об'єднання податків не може вважатися зменшенням податкового навантаження (...), податкова база навпаки збільшилась, не кажучи вже про збільшення податкових ставок по окремих позиціях", - зазначають респонденти.
Новий акцизний податок з підакцизних товарів, реалізованих суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі (ставка 5%). Коментарі експертів, компаній яких стосується даний податок, різняться. 58% - оцінюють це як додатковий тягар як для "білого" бізнесу, так і для кінцевого споживача. 24% сприймають цей податок як необхідну антикризову міру.
Реформування єдиного податку та введення мораторію на податкові перевірки малого бізнесу. 32% вважають, що "головним чинником є не кількість перевірок, а можливість захистити себе в суді або в адміністративному порядку". Негатив від цього нововведення, на думку респондентів, полягає в тому, що деякі норми податкового законодавства спонукають підприємців до дроблення бізнесу, а не до зростання і укрупнення.
30% очікують позитивних змін від таких нововведень, але з пересторогою чекають результату їх практичного застосування.
Нова прогресивна шкала ставок ПДФО (15%/20%) для доходів у формі оплати праці та задекларована можливість зниження ЄСВ (застосування коефіцієнту 0,4). 80% опитаних категоричні в своїх поглядах - досягнути задекларованої мети не вдасться. Очікування легального бізнесу щодо зменшення навантаження на заробітну плату не були виправдані.
Для компаній, які виплачували "білі" зарплати, виконання критеріїв для застосування понижуючого коефіцієнту ЄСВ є нереалістичним. Це дискримінація легальних компаній, впевнені респонденти. Для тих, хто працював "у тіні", немає сенсу легалізувати зарплати.
"Підприємства з нелегальними зарплатами зараз отримають пільгу по ЄСВ, а ті підприємства, які і так платили великі офіційні зарплати, отримали тільки підвищення ставки з ПДФО. На наш погляд, повинні бути якісь преференції і для чесних платників податків", - зазначив один з респондентів.
Оподаткування пасивних доходів (дивідендів, процентів, роялті, інвестиційного прибутку). На думку компаній, запровадження оподаткування пасивних доходів стимулюватиме людей ще більше забирати свої вклади. Бізнес погоджується, що це нормальна світова практика. Але є питання: чи це на часі?
Податок на майно (житлова/нежитлова нерухомість). Комплексне сприйняття таких змін, незважаючи на те, що це світова практика, негативне. Наразі податок сприймається як недопрацьований, соціально несправедливий, який може викликати підвищений градус невдоволення населення.
Податок на нерухомість викликав багато питань: чому податок прив'язаний до площі, а не до вартості майна, чому не береться до уваги кількість прописаних осіб, як буде відбуватися категоризація нерухомості та адмініструватися податок тощо?
Транспортний податок. Податок повинен бути прив'язаний до вартості автомобіля, а не до об'єму двигуна - це солідарна думка експертів опитування. "Головний недолік - ряд розкішних преміальних авто обходять це оподаткування, тому що двигун у них - не більше 3 тис. куб. см", - зазначають експерти-респонденти.
Податок на землю. В цілому, бізнес-спільнота підтверджує необхідність такого податку, при цьому існує питання щодо ефективного адміністрування та цільового використання зібраних коштів.
Випливає наступне резюме.
1. Очікування впливу нововведень 2015 року на діяльність бізнесу достатньо песимістичні.
2. Податкове навантаження на легальний бізнес збільшилось.
3. Очікується полегшення адміністрування податку на прибуток.
4. Поява нових податків та суттєві зміни в адмініструванні існуючих призведуть до додаткового навантаження на бухгалтерів, до того ж, багато норм потребують роз'яснень та доопрацювань.
"ЄБА розробила ряд пропозицій для вдосконалення та коригування норм податкового законодавства, згідно з експертною думкою бізнес-спільноти. Пакет пропозицій та результати опитування буде передано міністру фінансів Наталії Яресько", - зазначили в ЄБА.